Project Description
Στην αρχή όλα ήταν σκοτεινά και ο Βιρακότσα ήταν μόνος του στο σκοτάδι. Αποφάσισε να αρχίσει να δημιουργεί, οπότε δημιούργησε την Γη. Αλλά ήταν ακόμη σκοτάδι. Έτσι αποφάσισε να δημιουργήσει την Σελήνη. Η Σελήνη υψώθηκε και το ασημένιο δυνατό φως της έδωσε φως στην Γη. Έτσι αποφάσισε να γεμίσει με ανθρώπους την Γη, και δημιούργησε τους Νιάουπα. Νιάουπα σημαίνει αρχαίοι. Οι Νιάουπα έλαβαν δυνάμεις από τον Βιρακότσα και ήταν πολύ δυνατά όντα. Λένε ότι μπορούσαν να ισοπεδώνουν βουνά για να αλλάζουν το περιβάλλον, με μια κίνηση, ο Βιρακότσα τους είχε κάνει πολύ δυνατούς. Ζούσαν στον κόσμο με το φως του φεγγαριού και μεταμόρφωναν τον κόσμο σύμφωνα με την θέλησή τους. Και δημιούργησαν τον πολιτισμό των Νιάουπα. Ζούσαν με έναν πολύ δυνατό τρόπο κάτω από το φως της Σελήνης. Ο Βιρακότσα θεώρησε ότι τα πράγματα πάνε καλά και αποφάσισε ναμοιραστεί μαζί τους περισσότερες δυνάμεις για να τους κάνει ακόμη πιο δυνατούς. Γιατί του άρεσε αυτό που έκαναν. Ήρθε ξανά στην Γη, τους φώναξε και τους πρόσφερε περισσότερη δύναμη. Αλλά οι Νιάουπα αρνήθηκαν.Ήταν τόσο περήφανοι που μπορούσαν να ισοπεδώνουν βουνά και με το να αλλάζουν τον κόσμο όπως ήθελαν, ήταν τόσο γεμάτοι από αυτό που ήταν και με υπερηφάνεια αρνήθηκαν να λάβουν την δύναμη που τους πρόσφερε ο Βιρακότσα. Είπαν “όχι, ευχαριστούμε, είμαστε μια χαρά”. Ο Βιρακότσα σκέφτηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με την δημιουργία και με τον τρόπο που συνέβη αυτή. Ο Βιρακότσα συνεχίζει να δημιουργεί. Οι ιστορίες μας, η ιστορία της δημιουργίας συμβαίνει συνεχώς. Και ο Βιρακότσα είναι θεός και εμπλουτίζεται, εξελίσσεται και συνεχίζει να δημιουργεί. Αν δει ότι κάτι λείπει, το προσθέτει, αλλάζει και καλυτερεύει. Με αυτό τον τρόπο δημιούργησε την Γη, την Σελήνη και τους Νιάουπα. Όταν τους πρόσφερε νέες δυνάμεις, κάτι λάθος συνέβη με το άηνι, γιατί δεν μπορούσαν να το λάβουν. Και σε αυτόν αρέσει το άηνι, η ανταπόδοση είναι ο νόμος του. Αν κάποιος δενθέλει το άηνί του, κάτι δεν πάει καλά. Και αποφάσισε να το διορθώσει, οπότε δημιούργησε τον Ήλιο. Όταν υψώθηκε ο Ήλιος, οι Νιάουπα που συνήθισαν να ζουν με το φως της Σελήνης, που ήταν μαλακότερο από αυτό του Ήλιου, άρχισαν να αισθάνονται την ζέστη. Τα μάτια τους και το δέρμα τους κάηκαν, γιατί ο Ήλιος ήταν πολύ λαμπρός. Και κρύφτηκαν από τον Ήλιο, έτρεξαν σε σπηλιές, σε πηγές, κάτω από το χώμα, γιατί ο ήλιος έλαμπε πολύ λαμπερός. Ήταν πολύ γι’ αυτούς. Όταν οι Νιάουπα κρύφτηκαν και έτρεξαν γιατί ο ήλιος ήταν δυνατός, η Γη ξανα-άδειασε και ο Βιρακότσα σκέφτηκε ότι πρέπει να το διορθώσει. Πήρε μικρά αγαλματάκια από πηλό με τα χέρια του και τα έφτιαξεσε ζευγάρια, άντρες και γυναίκες, και τους έδωσε διαφορετικά ύψη, χρώματα, ρούχα, και δημιούργησε την πολυσύνθετη διαφορετικότητα των ζευγαριών. Τα φύτεψε, τα έβαλε σε σπηλιές, σε πηγές, στις εσοχές των βράχων, σε όλο τον κόσμο. Και μετά φώναξε την φωτιά. Η φωτιά ξύπνησε τα ηφαίστεια, μαγείρεψε τα μικρά πήλινα αγαλματάκια και πήραν ζωή. Και βγήκαν από τις σπηλιές, τις πηγές και τις λίμνες. Όπου κι αν ήταν το σημείο της καταγωγής τους στην Γη. Και δημιουργήθηκαν διαφορετικοί άνθρωποι. Άρχισαν να ζουν με απλό τρόπο. Ο Βιρακότσα σκέφτηκε ότι ήταν καλό αυτό και αυτά τα πρώτα του παιδιά, ήταν οι άνθρωποι. Όχι η πρώτη δημιουργία, γιατί είχαν πιο πριν δημιουργηθεί και οι Νιάουπα, αλλά τα πρώτα του παιδιά.
Και του άρεσε. Αποφάσισε να δημιουργήσει και πάλι. Και μετά κάτω από το νερό της λίμνης Τιτικάκα δημιούργησε τον Ινκάρρι και την Κογιάρι για να οδηγήσουν τα παιδιά του σε ένα υψηλότερο επίπεδο ζωής, από το βασικό επίπεδο που ζούσαν ως τώρα. Και έδωσε οδηγίες στον Ινκάρρι και την Κογιάρι. Κατ’ αρχήν τους έδωσε ένα ολόχρυσο σκήπτρο, τους έδωσε την συμβουλή να ταξιδέψουν και να πετάνε αυτό το σκήπτρο. Και να περιμένουν μέχρι να πέσει στο έδαφος εντελώς ίσιο, κάθετο. Στο μέρος αυτό θα έπρεπε να ιδρύσουν τον νέο πολιτισμό. Έτσι άρχισαν να ταξιδεύουν και να πετούν το σκήπτρο, το οποίο δεν έπεφτε κατακόρυφα. Το σήκωναν και το ξαναέριχναν. Συνέχιζαν πετώντας το σκήπτρο και πάντα ερχόταν σε γωνία. Βιάζονταν όμως και ήθελαν να κάνουν την δουλειά τους. Έφτασαν σε μια κοιλάδα κοντάστην ζούγκλα μέσα στα ψηλά βουνά και εκεί πέταξαν το σκήπτρο. Ήρθε σχεδόν κατακόρυφο, αλλά σε μια μικρή γωνία. Καθώς βιάζονταν, είπαν “λοιπόν, εντάξει φαίνεται, ας ξεκινήσουμε εδώ”. Η βιασύνη τους έκανε να πάρουν μια απόφαση ότι ίσως και να ήταν καλά εκεί. Ήρθαν σε επαφή με τουςανθρώπους που βρίσκονταν εκεί, το πρώτο παιδί του θεού, και ίδρυσαν το έθνος των Κ’έρος. Αλλά δεν έγινε με τον ακριβή τρόπο που ήθελε ο Βιρακότσα και το άηνι και πάλι δεν ήταν σωστό. Έτσι, ο Βιρακότσα ενδυνάμωσε και πάλι τους Νιάουπα. Αυτοί βγήκαν από τις σπηλιές και τις λίμνες και τις πηγές και πέταγαν πέτρες στον Ινκάρρι και την Κογιάρι, που άρχιζαν να χτίζουν. Ήταν τόσο φοβισμένοι που έπρεπε να φύγουν από εκεί. Και γύρισαν ξανά στην Τιτικάκα όπου ξεκίνησαν για να διαλογιστούν για το τίσυνέβη. Και μετά από σκέψη κατάλαβαν ότι η συμβουλή έλεγε πως το σκήπτρο έπρεπε να πέσει εντελώς κατακόρυφο. Έτσι ξεκίνησαν και πάλι, αυτή τη φορά προς τον βορρά και πετούσαν το σκήπτρο. Μέχρι που τελικά σεκάποιο σημείο το σκήπτρο επέστρεψε κατακόρυφα, σε ένα βουνό με μια όμορφη κοιλάδα. Πρόσεξαν πολύ καλά για να σιγουρευτούν ότι όλα είναι εντάξει τώρα και αποφάσισαν ότι τώρα όλα ήταν σωστά. Στην κοιλάδα αυτή ίδρυσαν τον πολιτισμό. Άρχισαν να διδάσκουν τους ανθρώπους, που ζούσαν εκεί, την γνώση τους, τις δυνάμεις που τους έδωσε ο Βιρακότσα εξ αρχής καιτο τί έπρεπε να κάνουν. Και άρχισαν να καθοδηγούν τους ανθρώπους, και ίδρυσαν την πόλη του Κούσκο, που ήταν το κέντρο ενός μικρού βασιλείου. Έγιναν οι πρώτοι ηγέτες των Ίνκα. Ο πολιτισμός των Ίνκα ιδρύθηκε γύρω στο10ο αιώνα. Σε αυτό το σημείο ο μύθος και η ιστορία αναμειγνύονται – άρχισαν να διοικούν εκεί, και να διδάσκουν για τις δυνάμεις τους. Έτσι δίδασκε ο Ινκάρρι στους άντρες τις ποιότητες και τις επιδεξιότητές του, ενώη Κογιάρι δίδασκε τις γυναίκες τις επιδεξιότητές της. Και ίδρυσαν την δυναστεία των ηγετών Ίνκα. Την βασιλεία των Ίνκα. Οι άνθρωποι που ζούσαν εκεί ήταν οι ακόλουθοι των Ίνκα. Οι ακόλουθοι εξ αρχής, όπως δημιουργήθηκαν από τον Βιρακότσα, ήταν κάτοχοι του γιανκάη, ήταν φυσικοίεργάτες. Και οι Ανδινοί ήταν και είναι εξαιρετικοί εργάτες. Ο Ινκάρρι και η Κογιάρι είχαν μια νέα δύναμη, τους είχε δοθεί η δύναμη του μουνάη. Έτσι τα πρώτα παιδιά είχαν το γιανκάη και τα δεύτερα είχαν το μουνάη. Και ζούσαν μαζί με αρμονία, κάνοντας άηνι μεταξύ τους. Βαθμιαία, κάποιος από την γενεαλογία του Ινκάρρι και της Κογιάρι, ο Βιρακότσα Ίνκα, είχε μια αποκάλυψη, μια προσωπική συνάντηση με τον Βιρακότσα. Άρχισε να διοικεί με το όνομά του. Μέχρι τότε η διοίκηση γινόταν στο όνομά του. Όλα συνέχισαν καλά, μέχρι που από τον βορρά κάποιοι βάρβαροι ήρθαν και κατέστρεφαν μια – μία τις πόλεις του βασιλείου: οι Τσάνκας. Αυτοί νικούσαν κάθε ομάδα που έβρισκαν στο δρόμο. Όταν έφτασαν πραγματικά πολύ κοντά, ο Βιρακότσα Ίνκα με τον γιο του, τον εκλεγμένο διάδοχο, τον Ούρκο Ίνκα, αποφάσισαν να δραπετεύσουν, γιατί θα νικιόταν η ιερή πόλη και θα τους φυλάκιζαν. Τότε ένας από τους γιους του Ίνκα, που δεν θα γινόταν διάδοχος και ήταν νεότερος, ο Τιτουκούσι, έλαβε το καθήκον από τον πατέρα και τον αδελφό του, να φυλά την πόλη. Ήταν 18 ετών και έλαβε μια τρομακτική δέσμευση: να κρατήσει την πόλη του ασφαλή. Προσπάθησε να οργανώσει μια άμυνα, αλλά κανείς δεν τον πρόσεχε γιατί ήταν πολύ νέος, και ήταν απελπισμένος. Δεν ήξερε τί να κάνει. Αλλά ευτυχώς είχε μια φίλη περίπου στην ηλικία του, την Τσάναν Κόρι Κόκα. Της έλεγε το πρόβλημά του και αυτή του έδωσε μια συμβουλή. Του είπε “γιατί δεν ζητάς την βοήθεια του θεού τουπατέρα σου”; Και σκέφτηκε ότι ήταν καλή ιδέα. Πήγαν μαζί σε μια λίμνη στα βουνά κοντά στο Κούσκο, που λέγεται Κόρι Κότσα, η Χρυσή Λίμνη, και εκεί κοντά σε μια πηγή δίπλα στην λίμνη, μαζί, ζήτησαν την βοήθεια του Βιρακότσα. Μετά ένα φως ήρθε από το χάνακ πάτσα και τους κάλυψε. Όταν επέστρεψαν στην πόλη, οι άνθρωποι είδαν τον Τιτουκούσι να λάμπει. Ήταν φωτισμένος. Αμέσως μόλις τον είδαν, τον αναγνώρισαν ως νέο βασιλιά. Έτσι ο Βιρακότσα και πάλι διόρθωσε το άηνι που δεν είχε κυλήσει σωστά. Πήρε το όνομα Πατσακούτι, ο Τιτουκούσι. Αυτό έγινε το 1438. Ήταν 18 ετών και έγινεηγέτης των Ίνκα. Αμέσως οργάνωσε την άμυνα της πόλης και αυτή την φορά ο λαός τον πρόσεχε. Μετά από κάποιες μάχες, όπου αυτός και η Τσάνα Κόρι Κόκα μάχονταν μπροστά, νίκησαν τους Τσάνκα. Το πιο θαυμαστό ήταν ότι μετά από την ήττα των Τσάνκα, όταν ο Πατσακούτι γύρισε στο Κούσκο είχε ένα νέο σώμα σωματοφυλακής: τους καλύτερους πολεμιστές των Τσάνκα – έβαλε την ζωή του στα χέρια τους. Και ήταν υπεύθυνοι στο να τον προστατεύουν. Μετά ο Πατσακούτι έκανε κάτι καταπληκτικό. Άλλαξε την δομή των πόλεων του βασιλείου, έφτιαξε το Κούσκο ώστε να είναι το κέντρο και να κρατά την γνώση των Ίνκα και άρχισε να αναπτύσσεται, να συνενώνει πολύ γρήγορα τις γύρω περιοχές και από μικρό βασίλειο, δημιούργησε μια μεγάλη αυτοκρατορία. Κατάφερε να οργανώσει τα πράγματα με τέτοιο τρόποπου για τρεις γενιές ο ηγέτης των Ίνκα ήταν φωτισμένος, σαν αυτόν. Έτσι ο γιος του ήταν φωτισμένος και ο εγγονός του επίσης. Έτσι για 100 χρόνια περίπου η αυτοκρατορία μεγάλωνε εκρηκτικά, ο ηγέτης ήταν φωτισμένος καιτότε ο εγγονός του, ο Χουάηνακ Κάπακ ήταν αυτός που κυβερνούσε την αυτοκρατορία, αλλά άρχισε να έχει και πάλι προβλήματα με το άηνι. Η βασιλεία των Ίνκας ήταν 12 διαφορετικές βασιλικές οικογένειες και άρχισε να συμπεριφέρονται με περίεργο τρόπο. Άρχισαν να είναι πολύ υπερήφανοι γιατί είχαν την πιο σημαντική δύναμη, το μουνάη – που είναι η πιο σημαντική δύναμη για εμάς. Η περηφάνια άρχισε να προκαλεί προβλήματα στην διακυβέρνηση του Χουάηνακ Κάπακ. Τότε ο Βιρακότσα αποφάσισε να διορθώσει την δημιουργία του. Ήταν αρχές του 16ου αιώνα και για να διορθώσει το άηνι δημιούργησε τους Δυτικούς. Και τους έδωσε μια άλλη δύναμη, το γιατσάη, την νοητική γνώση. Τα πράγματα γίνονταν όλο και χειρότερα στην αυτοκρατορία. Κάποια στιγμή αργότερα, λίγα μετά που οι πρώτοι Ευρωπαίοι ανακάλυψαν τις όχθες του Ατλαντικού, κάποιοι Πορτογάλοι έφτασαν στην Τιτικάκα και μετά γύρισαν πίσω. Αλλά μια ευρωπαϊκή νόσος άρχισε να απλώνεται από την Τιτικάκα, η ευλογιά, που ταξίδεψε από την Τιτικάκα ως το Κούσκο. Ο Ίνκα ο ίδιος αρρώστησε και ο διάδοχός του επίσης. Και πέθαναν και οι δύο. Αυτό δημιούργησε μια κρίση διαδοχής του θρόνου. Έτσι η βασιλική οικογένεια του Κούσκο αποφάσισε να κάνει εκλογές και διάλεξαν του Χουάσκαρ Ίνκα. Ένας άλλος γιος του Ίνκα, ο Αταγουάλπα Ίνκα διεκδικούσε τον θρόνο επίσης. Άρχισαν να μαλώνουν για τον θρόνο. Το άηνι γινόταν όλο και χειρότερο. Όταν ο εμφύλιος πόλεμος τελείωνε, έφτασαν οι Ισπανοί. Έπιασαν τον ένα Ίνκα, αυτός έστειλε ανθρώπους να πιάσουν και τον άλλο που ζούσε στο Κούσκο (γιατί είπαν στον Αταγουάλπα, που αρχικά είχαν συλλάβει, ότι θα κάνουν τον άλλο βασιλιά – αυτός έστειλε ανθρώπους να σκοτώσουν τον Χουάσκαρ) – το άηνι έγινε ακόμη χειρότερο και το έλαβε αμέσως. Οι Ισπανοί τον κατηγόρησαν επειδή σκότωσε τον αδελφό του, και τον σκότωσαν. Και ανέλαβαν την εξουσία οι Ισπανοί. Κι επειδή είχαν το γιατσάη (και φυσικά επειδή ήταν δημιούργημα του Βιρακότσα, το τρίτο παιδί), άρχισαν να διοικούν, ενώ η βασιλεία και ο λαός των Ίνκας, μπήκαν στην υπηρεσία τους. Για τα τελευταία 500 χρόνια ζούσαν μαζί. Τώρα ο Βιρακότσα σκέφτηκε “ήρθε και πάλι η ώρα” και έπρεπε να διορθώσει την δημιουργία του. Τώρα θα δει τα τρία παιδιά του γύρω από ένα τραπέζι, γύρω από μια μίσα, και θα τους συμβουλέψει και πάλι να ασκούν το άηνι. Έτσι τα τρία παιδιά του θα κάνουν άηνι, θα μοιραστούν τις δυνάμεις τους και μετά όλοι τους θα δώσουν στους άλλους δύο την δύναμή τους – έτσικαι τα τρία παιδιά του θεού, θα έχουν και τις τρεις δυνάμεις: μουνάη, γιανκάη, γιατσάη. Σύμφωνα με την παράδοση, υπάρχουν διαφορετικές εποχές,λέμε την εποχή αυτή Ταριτάη Πάτσα (οι εποχές είναι Σπίριτου Σάντο Πάτσα, ή Ντιός Γιαγιάη Πάτσα, ή Ντίος Γιούρι Πάτσα που είναι η Ταριπάη Πάτσα). Τώρα δεν υπάρχουν τρία παιδιά του θεού, όλοι θα είμαστε ένα παιδί που θα μοιραζόμαστε τις τρεις δυνάμεις. Όταν ενδυναμώνεις το μουνάη, το γιανκάη και το γιατσάη, θα αρχίσεις να βλέπεις ότι έχεις τον σπόρο του Ίνκα, του πιο υψηλού δυναμικού και όταν ο καθ’ ένας το δει αυτό, τον σπόρο μέσα του, θα αρχίσει να βλέπει τον σπόρο μέσα στον καθ’ ένα γύρω του. Έτσι τελικά θα αναγνωρίσει ότι έχοντας τον σπόρο του Ίνκα, είμαστε σαν αυτοκράτορες και αυτοκράτειρες. Σαν την βασιλική οικογένεια των Ίνκα. Και θα σχετιζόμαστε με τους ανθρώπους σε έναν πολύ υψηλό τρόπο. Θα σχετιζόμαστε ως αυτοκράτορες προς αυτοκράτορες. Αυτό θα φέρει το φως της Ταριπάη Πάτσα, την ποιότητα ζωής αυτής της εποχής. Και θα ζήσουμε ευτυχισμένα, ίσως όχι για πάντα, γιατί ο Βιρακότσα πάντα συνεχίζει να δημιουργεί. Γιατί αν κάνουμε ένα λάθος με το άηνι πάλι ξέρουμε ότι θα έρθει να το φτιάξει. Καιεπειδή πάντα δημιουργεί, του αρέσει να εξελίσσεται, να αναπτύσσει την δημιουργία του. Τουλάχιστον αυτό που έρχεται είναι καλύτερο από ότι υπήρξε ποτέ. Και το ενδιαφέρον είναι ότι δεν περιμένουμε να συμβεί: το χτίζουμε. Κάθε ένα άτομο στον κόσμο που αναπτύσσει τον εαυτό του, και προχωρά, φέρει την ποιότητα της νέας εποχής. Είναι μια υπευθυνότητα να χτίσεις αυτή την νέα εποχή, αλλά επειδή είναι η κατάλληλη στιγμή, αυτό θα συμβεί πιο εύκολα και γρήγορα τώρα.
Προτεινόμενα άρθρα
Δημοσιεύσεις που μπορεί να σας ενδιαφέρουν
Εμείς οι Έλληνες έχουμε τόσο μεγάλη παράδοση! Γιατί να ασχοληθούμε τώρα με την Ανδινή παράδοση; Υπάρχει λόγος;
Ίνκας… Στο Περού της Νότιας Αμερικής, σημειώνεται ένας από τους αρχαιότερους πολιτισμούς, αυτός του Καράλ.
Σχολείο της Παράδοσης των Ίνκας στην Αθήνα. Το δεξί μονοπάτι, το μέσο μονοπάτι και το αριστερό μονοπάτι.